keskiviikko 26. huhtikuuta 2017

Taiteilijan tarvikkeet

Mitä taiteilija sitten työssään tarvitsee?

Vastaus lienee kaikilla erilainen, koska kaikki, niin harrastelijat kuin ammattilaisetkin, käyttävät vähän eri menetelmiä. Ja työskentelytavasta (maalaus, piirtäminen, digitaalinen jne.) riippuen työskentelyinstrumentit vaihtelevat todella monipuolisesti.

Mutta koska blogissani on kyse minun taiteiluistani, voin hyvin esitellä mitä itse käytän:


Muste, valkoinen guassi, sivellin, 0.5 lyijytäytekynä, G- ja maru-mustekärjet, 2 kumia,
4 Micronin tussia eri koossa ja viivotin.




Kuvassa oleva muste on vedenkestävää,
mutta valitettavasti alkoholitusseja se
ei kestä, vaan suttaa jäljen.
Tällä guassilla teen erilaisia korostuk-
sia, kuten lohikäärmeiden suomujen
kiillon. Veteen sekotettuna tulee
haaleampaa jälkeä.

Elikkä tässä nyt on perustarvikkeeni; guassi, muutama vahvistustussi, viivotin, kumeja kaksin kappalein, 0.5 lyijytäytekynä, ohut sivellin, pari mustekärkeä ja mustetta. En yritä tässä merkkejä kaupata, sattui itsellä vaan käteen nämä, kun ostoksilla olin. Muste tuli kärkien mukana, mutta harmittaa, että se ei kestä Promarker- ja Copic-tussejani, joten tavallisia piirroksia en niiden avulla voi tehdä.

Nuo yllämainitut ovat siis perus piirtämiseen (guassi tietysti värityksen viimeistelyyn). Seuraavaksi Promarker- ja Copic-kokoelmani:

Sävyjä tullut vuosien varrella keräiltyä muutama. Aloitin Promarkerien käytön ehkä 7
vuotta sitten, ja osa on vielä niiltä ajoilta. Nykyisin suuntaudun enemmän Copic Ciao:hin.

Copicit ja Promarkerit ovat ehdottomasti suosikkiväritysvälineitäni! Myönnän, että vihaan puuväreillä värittämistä, ja akryyli- sekä vesivärit ovat jotenkin sottaisia, ja niiden esille ottaminen kestää ikuisuuden. 

Muistan kuitenkin, että kesti oppia käyttämään Promarkereita, (joissa on siis kova pää, jolla väritetään) koska tavallisella kopiopaperillahan se levähtää ja menee kaikenlisäksi paperin läpi. Itselle kuitenkin nimenomaan tuo kopiopaperi on se elinehto, saan aina hermoromahduksen paksumman tai erilaatuisen paperin kanssa, koska onnistun suttaamaan ne täysin lyijykynän kumitusjäljillä.

Ensimmäisessä postauksessa esiintyvän lohikäärmeen väritysvaiheen alku.

Copicit ja Promarkerit ovat kuitenkin hyvin kalliita, että ennen kuin semmoisia menee kasapäin ostamaan, kannattaa kokeilla yhdellä tai kahdella, että onko ne se oma juttu. Tietenkään yhden käyttökerran jälkeen on vaikea sanoa mitään, mutta muutaman kerran jälkeen varmasti jo mielipide muotoutunut.

Tiedän myös, että monelle eripaksuiset ja vahvuiset lyijykynät ovat tärkeitä, mutta itse en osaa koskaan vaihdella niitä, jos lyijykynätöitä teen. 0.5 paksuinen lyijytäytekynä on se aarre, josta en luovu. Toisaalta saatan käyttää 6B tms. kynää lisäämään tummat varjot. Mm. tässä kuvassa käytin lisänä tummempaa lyijykynää, mutta muuten tein sen perus lyijytäytekynällä:

Kuvan piirsin aikoinaan ystävälle.

Teen myöhemmin postauksen sarjakuvailusta sekä digitaalisesta piirtämisestä yms., joten pistän niissä erikseen tarkemmin, mitä työvälineitä käytän. 

Jos tulee aiheita mieleen, mistä haluaisit lukea, pistä kommenttia tulemaan.


Tältä erää sitten näkemiin, ja ensi viikolla taas lisää. 

2 kommenttia:

  1. Heh, samoja tusseja löytyy täältäkin :D Itse olen mieltynyt kovasti tällä hetkellä piirustelemaan kovilla lyijykynillä H-6H, joskin varjostukset menee sitten pehmeämmillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, taitavat olla suosittua tavaraa! Ne on kyllä aika spesiaaleja, mitä jälkeen ja käytettävyyteen tulee.

      Nojoo, H-kynillä varjostaminen menisikin vähän ehkä hankalaksi. En siks itekään käytä kovempia kyniä varjoiluun, toisaalta mun pitäisi varmaan yrittää laajentaa vähän tätä kynätuntemusta/-kokemusta.

      Poista